Råd om bränsledunkar
Pellaccus, aruptus estiatempe odistinci tendit rerem eum es excepud andae. Runt prerro bea conserias autem sunt doluptusae perit aut aceatiam el et arum fuga. Musapis molupienda corit molore voluptatia quae.Et utecto offic totatet erit, veniminimi.
Visste du att…
- En lätt, det vill säga en ”dålig”, bensindunk av plast kan släppa ut ca 4 kilo kolväte per år genom spill och avdunstning.
- I jämförelse med en personbil kan en olämplig dunk släppa ut dubbelt så mycket kolväte per år, även hälften av vad en personbil släpper ut är alldeles för mycket!
- Uppskattningsvis finns det mellan 2-3 miljoner reservdunkar i bruk i Sverige. Lämpliga dunkar som Never Stop skulle bespara minst 870 000 kg av kolväte per år (enligt SP’s test okt 2012). Det skulle motsvara vad ca 43000 st bilar släpper ut under ett år.
- Cirka 10 procent av bensinen i en ”olämplig” dunk spills ut vid användning och hantering.
- Enligt amerikanska myndigheter använder omkring 40 miljoner människor i USA grundvatten som på något sätt blivit kontaminerad av bensin. En betydande orsak till föroreningen är spill och läckage från olämpliga bensinbehållare.
- Enbart från bensinspill släpps det ut ca 840 000 kilo kolväte per år i Sverige.
Tips på bensinhantering
- Använd rätt dunk!
- Överfyll inte! Bränsle behöver utrymme till att expandera inuti dunken.
- Använd rätt pip, helst en spillsäker för att förhindra spill och stänk när du tankar gräsklippare, båtar, mopeder och annan utrustning.
- Tanka där det finns bra ventilation.
- Förvara dunken stående.
- Byt ut plastdunken efter 5 år och se över plåtdunken regelbundet efter 10 år.
Regler för bränsledunkar av plast
- Dunken får inte överfyllas! Bensin expanderar när den utsätts för värme och behöver då mer utrymme inne i dunken.
- Var noga med att inte spilla eller överfylla vid tankning, då bränslet kan förorena grundvattnet.
- Se till att locket är ordentligt åtskruvat.
- Förvara aldrig dunken i direkt solljus – UV-strålning bryter ner plastmolekylerna.
- Förvara dunken på ett svalt, torrt och välventilerat utrymme i markplan. Då minimerar du även risken att dunken faller ner och orsakar spill.
- Varning för lätta dunkar som klarar av ett övertryck på mindre än 2,5 bar, vars väggar lättare släpper igenom bränsle och kan bilda explosionsfarliga gaser.
- En bensindunk som förvaras i bil måste motstå 2,5 bars (250 kPa) övertryck.
- Om bilen är parkerad i solen expanderar bränslet i dunken, som då riskerar att gå sönder.
- Byt ut plastdunken efter 5 års användning eftersom plast åldras! Rekommenderas av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
- Plåtdunkar har en betydligt längre hållbarhet än plastdunkar.
Reger för bränsledunkar av plåt
- Dunken får inte överfyllas!
- Se till att locket är ordentligt påsatt.
- Förvara inte dunken med påsatt påfyllningsrör.
- Var noga med att inte spilla och överfylla vid tankning, då detta är skadligt för miljö och hälsa.
- Dunken är väl lämpad som reservdunk i bil, då den släpper ut minimalt med gaser eftersom plåten inte diffunderar.
- Rekommenderad användningstid är ca 10 år.
Fyll försiktigt
- Använd en pip med gummipackning!
- Använd helst en spillsäker pip som förhindrar spill, överfyllning och stänk när du tankar.
- Vid tankning från en 20L plast- eller plåtdunk – använd en bränslepump!
- Tanka på ett hårt underlag som betong eller asfalt snarare än mark eller vatten.
- Tanka utomhus eller på ett mycket bra ventilerat ställe för att skingra ångor.
- Tanka snöskotrar och andra bensindrivna motorer på land och inte ute på frusna sjöar och dammar.
Rengör spill snabbt och korrekt
- Om spill inträffar använd kattsand, sågspån eller en handduk för att suga upp bensinen. Släng allt på en återvinningscentral.
- Undvik att spilla på marken, speciellt nära brunnar.
Kassera rätt
- Häll aldrig ut bensin i avloppet, i vattnet, på marken eller i papperskorgen!
- Gammal bensin slänger du på en återvinningscentral.
- Förvara alltid bensinen i en godkänd och säker bränsledunk!
- Förvara helst inte bensindunken med bensin i bagageutrymmet på en bil under en längre period.
- Byt ut en plastdunk efter 5 år.
- Byt ut plåtdunk efter 10 år.
Är det något annat du undrar över ta kontakt med oss så hjälper vi dig!

Se över dina bil- och båttillbehör inför varje säsong!
Pellaccus, aruptus estiatempe odistinci tendit rerem eum es excepud andae. Runt prerro bea conserias autem sunt doluptusae perit aut aceatiam el et arum fuga. Musapis molupienda corit molore voluptatia quae. Et utecto offic totatet erit, veniminimi.
Bra att ha i bilen under vintern
Reservdunk, startkablar, påfyllningsrör till spolarvätska, ficklampa, varningstriangel, reflexväst, bogserlina och bilsnöskyffel.
Bra att ha i båten under sommaren
Reservdunk (om den är fylld med bränsle, se över ofta och se till att den inte utsätts för sol och värme), använd bränslepump då 20L dunken används till att tanka båten, startkabel, hoptryckbar vattendunk och ficklampa.
Förvaring
- Lämna inte dunkar liggande i båten en längre period, speciellt inte under varmare sommarperioder eller över vintern.
- Överfyll inte dunken, speciellt viktigt under sommarmånaderna, då bränslet expanderar.
- Förvara dunken ståendes och aldrig i direkt solljus!

Så här använder du startkablar
Plötsligt händer det. Batteriet har dött och bilen startar inte. Det kan bero på att det är för kallt ute eller att du glömt belysningen eller radion på i bilen. Oavsett anledning är det ett problem som lätt kan lösas med hjälp av ett par startkablar – som vi rekommenderar att du alltid har med dig i bilen.
Gör så här
- Ställ bilarna huv mot huv så att kablarna räcker fram.
- Starta bilen med starkt batteri. Det är viktigt att bilen är igång när du ansluter startkablarna. Det svaga batteriet kan annars dra ur det fungerande batteriet.
- Anslut först den röda kabeln till det starka batteriets pluspol. Den andra änden ansluter du till det svaga batteriets pluspol.
- Anslut därefter den svarta kabeln till det starka batteriets minuspol. Den andra änden av den svarta kabeln ansluter du till en jordad del på motorn i det svaga batteriets bil, så långt från batteriet som möjligt (alternativt på minuspolen).
- Låt bilen stå så ett par minuter. Efter ett tag försöker du starta bilen med det svaga batteriet.
- När bilen har startat kopplar du ifrån kablarna i omvänd ordning. Börja med den svarta kabeln på det svaga batteriets chassi och sedan svart från det starka batteriet. Därefter den röda kabeln från det svaga batteriet och sedan rött från det starka batteriet.
- Det är normalt att det kan uppstå gnistor i samband med att du tar loss kablarna.
